Bilder HANNAH RYGGEN (Norge, 1894-1970), gobelÀng, flamskvÀv, "Minner om tre", 1949, monogramsignerad



Beskrivning
GobelÀng i flamskvÀv, ull pÄ linnevarp, 2 ihopsydda vÀvnader totalt 130 x 100 cm, signerad HR.
Enligt litteratur utförd 1949.
FörestÀllande tre kvinnor av betydelse i Hannahs liv. Modern Karna Gall Jönsson, mostern Elna Gall Nilsson och vÀninnan Olivia som var var hennes lÀrarinna i vÀvnad nÀr Hannah lÀrde sig vÀva i Gryt dÀr hon hade sin första anstÀllning.
Proveniens
GÄva frÄn Hannah Ryggen till kusinen Karna Nilsson. Genom arv till nuvarande Àgare.
UtstÀlld
"UtstÀllning av Hans Ryggen och Hannah Ryggen", Malmö Museum, 1951.
"Med Hannah Ryggen pÄ Moderna Museet", Moderna Museet Nationalmuseum Stockholm, 1962.
"Hannah Ryggen", Göteborgs Konstförening Konsthallen, 1962.
"Hannah Ryggen - BildvÀvnader", Trelleborgs Museum, Är ?.
"Minnesutstilligen over Hannah Ryggen", Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, Norge, 1970
"Hannah Ryggen bildvÀvnader", Lunds Konsthall, 1972.
"Hannah Ryggen bildvÀvnader", VÀsterbottens Museum, UmeÄ, 1972
"Hannah Ryggen bildvÀvnader", Trelleborgs museum, 1972
"Hannah Ryggen, 100 Är - en diktare i vÀvstolen", Uppsala Konstmuseum, 1994.
OmnÀmnd i litteratur
"Hannah Ryggen - BildvÀvnader 1933-1961", Moderna Museet Stockholm i samarbete med Nordenfjeldske Kundindustrimuseum Trondheim"Vi", tidskrift nr 11, 1963
"En diktare i vÀvstolen, Hannah Ryggen, 100 Är", Pia Widell
"Hannah Ryggen", Lunds Konsthall, 1972
Medföljer
Samling originalfotografier, förestÀllande Hannah Ryggen. Bla frÄn "Tio fotografer, Stockholm", 1960-tal.
Diverse utstÀllningslitteratur, brevvÀxling om minnestutstÀllningar samt annan litteratur.
Biografi Hannah Ryggen
â Banbrytande textilkonstnĂ€r med rötterna i Norden
En av Nordens mest betydelsefulla textilkonstnĂ€rer frĂ„n 1900âtalet, vars visionĂ€ra gobelĂ€nger har sĂ€krat en framstĂ„ende plats inom internationell modernism. Född som Hannah Jönsson i Malmö, fann hon sitt hem bĂ„de som mĂ€nniska och konstnĂ€r, pĂ„ en liten gĂ„rd i Ărlandet, Norge, dĂ€r hon levde och verkade tillsammans med med sin make Hans Ryggen.
Ryggen utvecklade en fri och intuitiv teknik â hon vĂ€vde utan förlagor, med den egna ullen frĂ„n fĂ„ren som betade i nĂ€rheten, fĂ€rgad med vĂ€xter frĂ„n den omkringliggande naturen. SĂ€rskilt den intensivt blĂ„ nyansen, som hon kallade âpotteblĂ„ttâ (Ă€ven benĂ€mnd âpissblĂ„ttâ), blev ett kĂ€nnetecken för hennes palett: en symbol för hopp, lĂ€ngtan och livsglĂ€dje .
För visning vÀnligen kontakta oss för tidbokning en dag i förvÀg.